Od Barbary do Marii - (cz.1 - Barburka)

Niedziela, 4 grudnia 2011 | dodano: 04.12.2011

"Barbaro, Patronko święta,
o górnikach Twych pamiętaj.
Strzeż nas od wszelakiej przygody,
żywiołu, ognia i wody.
W złej godzinie spiesz z pomocą,
czuwaj z nami dniem i nocą".

kult św. Barbary - patronki górników

Tato, wiem, że Barburka to najważniejsze święto dla Ciebie. W szafie galowy górniczy mundur, który kazałeś sobie uszyć gdy odchodziłeś na emeryturę. Pamiętam jak na rowerze jeździłeś do pracy na kopalnie z nogawkami spiętymi spinaczami. Pamiętam jak mama martwiła się o Ciebie gdy późno wracałeś, gdy brałeś udział w akcjach ratowniczych. Pamiętam zapach karbidówki i kolorowe druty strzelnicze. Pamiętam gdy zabrałeś mnie pod ziemię i pokazywałeś chodniki, wagoniki wożące urobek, tamy. Chcę powspominać tamte lata i przy okazji poznać dzieje kopalń rud żelaza okolic Częstochowy. Hałdy kopalniane, charakterystyczny element tutejszego krajobrazu od dzisiaj nie będą dla mnie bezimienne. Tato, pracę w górnictwie zaczynałeś od kopalni rud żelaza Barbara, kończyłeś na kopalni Maria. Dotrę tam wszędzie rowerem, uwiecznię to co pozostało, i podzielę się z innymi tą wiedzą.

Tato, szacun, wielki szacun i 100 lat.

PS
Dzisiaj dotarłem do kilku haud, często jedynych pozostałości po kopalniach rud
żelaza. W planach wycieczki z cyklu "Od Barbary do Marii".

benasek
| 16:09 sobota, 10 grudnia 2011 | linkuj Pamiętam czasy, kiedy 4 grudnia świętowała cała Polska, cała klasa wykonywała czapki górnicze z kartonu...
| 22:00 czwartek, 8 grudnia 2011 | linkuj damzac - oczywiście w planie wycieczka fakultatywna do muzeum.
angelino - w imieniu taty górnika dzięki za pozdrowienia. Skończył 88 co dowodzi, że ciężka praca wzmacnia.
angelino
| 16:48 czwartek, 8 grudnia 2011 | linkuj Ciebie też ciągnie pod ziemię, przecież lubisz jaskinie i jaskinki. Pozdrowienia dla górnika!
damzac
| 21:14 środa, 7 grudnia 2011 | linkuj tez chetnie poczytam... sporo inf mozesz zaczerpnac na ten,temat w Muzeum Gornictwa Rud Żelaza w podjasnogorskim parku, tamże latem powystawiane byly nawet zdjecia z tamtego okresu prosperity czestochowskiego kopalnictwa, http://kopalnia.muzeumczestochowa.pl/index.htm
| 20:12 środa, 7 grudnia 2011 | linkuj Kajman - jak podają źródła, już w XIV wieku kopano na tych terenach rudę żelaza i przetapiano na żelazo. Przeglądając wstępnie materiały w internecie, naliczyłem tu kilkadziesiąt kopalń. Większość przybierała nazwy imion.
funio - nie kadź. Masz gratis subskrypcję na te wpisy.
funio
| 22:24 wtorek, 6 grudnia 2011 | linkuj Chętnie poczytam,a TATA wychował świetnego syna:)
| 17:14 wtorek, 6 grudnia 2011 | linkuj No proszę:)
Już zrobiłeś dużo, nie wiedziałem, że w okolicach Częstochowy były kopalnie

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa zycie