Z gara kuchni żydowskiej

garnek emaliowany
-----
sposób przyrządzenia

Ścieramy ziemniaki na tarce, dodajemy pieprzu i soli. Kroimy cebule w kostkę. Porcjujemy żeberka.
Wkładamy do garnka wysmarowanego smalcem warstwami: ziemniaki, żeberka, cebula, ziemniaki, żeberka, cebula, itd...aż do zapełnienia garnka.
Przykrywamy folią aluminiową i wkładamy do pieca (piekarnika) na dwie godziny w temp. 180st.

To najprostszy przepis na ciulim czyli spolszczoną, ziemniaczano-mięsną zapiekankę kuchni żydowskiej. Gdyby tak jeszcze piec ją tradycyjnie siedem godzin w piecu chlebowym opalanym drewnem sosnowym byłby odlot.

Jedziemy z Anwi na gotowca, do Lelowa. Jedliśmy tam w zeszłym roku gęsie pipki i obiecaliśmy sobie zawitać ponownie, skosztować kolejnych, żydowskich potraw.

Wyglądem przypomina bigos ale kapusty tu nie uświadczysz
Niestety nie sprawdziliśmy jak pasują do siebie: ciulim i

Zdecydowanie popitniejsza jest ta tańsza 50%-towa. Co rusz chłopy wpadali i sety szły w ruch.
Ale nie samą tradycją człek żyje więc żegnamy miłą panią Gosię z restauracji Lelowskiej i obiecujemy kolejną wizytę. Tym razem na czulent.

Zabrałem ze sobą kilka folderów naszego Biegu Częstochowskiego. Jeden przyklejam przed piekarnią w której pieczony był nasz ciulim.

Misje wypełnione, wybieramy drogę powrotną przez Przyrów.

On jeszcze tu nie był. Ma dopiero tydzień. Nowy. Nie wie co kapeć, zakleszczony łańcuch, podarte siodełko, wytarte chwyty, zdechły amor, zjechane opony, szwankująca przerzutka...
Sprawia wrażenie lekkiego i szybkiego. Nawet, mimo kół 28" ma dużo z sylwetki górala. Chyba geometria ramy robi takie wrażenie.

Na rynku miły, częstochowski akcent.

Należą się Przyrowianom słowa podzięki. Nie wiedziałem o tym.

PS
Wycieczka rowerowa to jak partia szachów.

Białe to my:
Chęci, zdrowie, siły, pomysły, refleks, mapy, ubranie, jedzenie, sprawny rower, przyjaźń, dobrzy ludzie, kasa...
Czarne to oni:
Kapeć, wietrzycho, deszcz, zimno, zamknięte, choróbsko, kontuzja, defekt, pusty bidon, skurcze, źli ludzie, dziurawa kieszeń, deprecha...
Gramy! I do nas należy pierwszy ruch.

angelino
| 06:23 niedziela, 20 marca 2011 | linkuj smakowite opisywanko i z przepisem. Blog kulinarno-rowerowy bardzo mi odpowiada.
alistar
| 21:37 sobota, 19 marca 2011 | linkuj Białe wygrywają :)
Zdrówka :)
(Stoliczek świetny!)
| 23:04 poniedziałek, 14 marca 2011 | linkuj Nowe coś się w Częstochowie pięknie okociło, tak z nienacka:)
Lelów i okolice są bardzo ciekawe a potrawy znane na całym świecie:)
| 21:26 poniedziałek, 14 marca 2011 | linkuj Mnichu, widocznie pisząc 26 myślami byłem jeszcze przy śliwowicy. Dzięki za poprawkę. Co to znaczy trzeźwa głowa.
Mnichu | 20:11 poniedziałek, 14 marca 2011 | linkuj Fajna relacyjka.. Śliwowica+ciulim musi być to boskie połączenie. Niemniej śpieszę przyuważyć, że po zdjątkach widać iż "Nowy" ma koła 28", a nie jak mylnie podano 26".
Pozdr.

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa emobs