Góra Birów i okolice

Niedziela, 9 marca 2014 | dodano: 10.03.2014

Dzisiejszy cel leży jakieś trzy godziny asfaltowego rowerowania na południowy wschód od Czewki. W planach sporo zwiedzania i powrót możliwie za widoku więc nie ma zmiłuj. Przed ósmą ruszam a ranek rześki. Zero na dworze. To co napędza, to świetna prognoza pogody na cały dzień (słońce i dycha na plusie w południe) i chęć poznania kilku kolejnych jurajskich atrakcji. Ostatnio trochę się mówi o rekonstrukcji grodu na Górze Birów koło Ogrodzieńca. Dorzucam do tego leżący w pobliżu olbrzymi, nieczynny kamieniołom Bzów i Górę Suchy Połeć z niemieckimi fortyfikacjami polowymi z 1944r. A z każdego tego miejsca rozciąga się widok na zamek w Ogrodzieńcu
Kamieniołom Bzów
Poraża ogromem ale i tym co z niego zrobiono w ostatnich latach. Zamiast planowanych terenów parkowych, wypoczynkowych i ścieżek dydaktycznych od 2007 zmieniony w składowisko niebezpiecznych odpadów z fluorkiem wapnia w roli głównej.
Na koronie kamieniołomu znajdujemy kilka amonitów, które lądują w plecaku. Już jestem myślami przy szukaniu bunkrów koło góry Suchy Połeć.
Suchy Połeć (Suchy Palec)
Suchy Połeć -
Suchy Połeć - "wspinaczka na punkt widokowy"
Na ścieżce prowadzącej na wierzchołek góry potykamy się o pierwszy bunkier.
Ringstand 58c - pod górą Suchy Połeć w Podzamczu
Schron bojowy do ostrzału okrężnego Ringstand 58c. Na drugim planie zamek w Ogrodzieńcu. W pobliżu góry Suchy Połeć są jeszcze dwa takie bunkry oraz:
Schron bierny dla 6 żołnierzy - Regelbau 668 pod górą Suchy Połeć w Podzamczu
Schron bierny dla 6 żołnierzy - Regelbau 668
Widok na Górę Birów z Góry Suchy Połeć
Spacerek w kierunku Góry Birów połączony z szukaniem ukrytych bunkrów i kurhanów.
Góra Birów
O tym jak daleko pomysłodawcy rekonstrukcji drewnianego Grodu sięgnęli realiów tamtych czasów a jak głęboko do kieszeni potencjalnych turystów każdy niech przekona się na własnej skórze.
Rozległy płaski wierzchołek wzgórza zamknięto drewnianym murem otwierającym swoje wrota w sezonie wycieczkowym.
Do Grodu na Górze Birów
Gród na Górze Birów
Groty w skale Góry Birów
Widok z groty
Okiennik Góry Birów
Anwi podziwia okiennik Góry Birów.

Sanktuarium Matki Bożej Skałkowej.
Na koniec zdrowaśka za cudowne, jurajskie wrażenia i za szczęśliwy powrót.
 Sanktuarium Matki Bożej Skałkowej w Podzamczu

Po drodze w Zawierciu mijam Browar na Jurze z karczmą "U Stacha". W plecaku jest trochę wolnego miejsca po kanapkach. Zajmuje go buteleczka rewelacyjnego, Jurajskiego Bursztynowego. Piwo o wyraźnej goryczce i bardzo mocno chmielone. Utytułowane. W sam raz do degustowania przy robieniu wpisu z wycieczki.

"U Stacha" w Zawierciu.

Dagmara z 6 obcy | 18:57 niedziela, 20 września 2015 | linkuj Dagmara na 6 obcy mówiła o tym sanktuarium i fajnie to wygląda
Kasia | 10:05 środa, 2 kwietnia 2014 | linkuj Uwielbiam takie tereny:) piękne zdjęcia i widoki:) Zapraszam również do mnie [url=]http://tajlandia4u.pl/[/url]
| 17:58 wtorek, 1 kwietnia 2014 | linkuj Przerwa w podróży chociaż warto wspomnieć o nocnym morsowaniu. Nie miałem jednak parcia na wpis bo lało, wiało a do tego bez zimowego anturażu.
angelino
| 13:46 niedziela, 23 marca 2014 | linkuj Krzysiu, proszę o wpisy na bieżąco, bo nie wierzę, ze nic się nie dzieje :-)
Krzysiek1974
| 09:48 sobota, 15 marca 2014 | linkuj Widzę Krzychu, że odwidziłeś moje rodzinne strony (Zawiercie).
Szkoda, że mnie tam z Wami nie było ;-(
Mogłeś jeszcze dać znać Markowi Wincorek (kompan, kóry brał udział w Twoich maratonach). Pewno gdyby wiedział, że będziecie w tych stronach -dołączyłby do was.
marusia
| 10:17 wtorek, 11 marca 2014 | linkuj Na górze Birów bardziej zaintrygował mnie ten labirynt grot. Rekonstrukcje grodów nie mają już w sobie tej tajemnicy, którą przesiąknięte są autentyczne ruiny.
PRZEMO2
| 07:52 wtorek, 11 marca 2014 | linkuj Byłem na Górze Birów kilka lat temu gród ładny godny zwiedzenia, rozciąga się z niego przepiękny widok na Jurę .Bardzo chętnie zwiedzę go jeszcze raz,być może coś się tam zmieniło od ostatniej wizyty.

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa oduma