Rowerowy szlak Hotelu "Kmicic"

Niedziela, 25 września 2011 | dodano: 08.10.2011

Do Złotego Potoku wjeżdżamy Aleją Klonową. Prowadzę rower żeby dłużej nacieszyć się jej urokiem. Wprawdzie nie jest jeszcze ozdobiona wszystkimi jesiennymi kolorami ale magię to ona ma w sobie zawsze.

Całkiem fajnie wytyczony szlak. Długi na 23 km. Oznaczony czarnym kolorem. Rozpoczyna się spod Hotelu "Kmicic" w Złotym Potoku i prowadzi obok stawu Amerykan, przez rynek Złotego Potoku, tyły ogrodu Pałacu Raczyńskich na aleję akacjowo-brzozową w kierunku wschodnim na Bystrzanowice Dwór.
Pierwszy raz widzę aleję wysadzaną innymi drzewami po każdej stronie. Po prawej sędziwe akacje po lewej brzozy. Aleja wprowadza w las. Dla ciekawości podaję, że w tej samej osi, po drugiej stronie ogrodu spod głównej bramy rozciąga się jej słynna siostra - Aleja Klonowa. Znać właściciele lubowali się w tworzeniu długich, charakterystycznych alei drzew. Trzeba tu zajrzeć w porze kwitnięcia akacji. Na pewno widok i zapach powalają.
Mijamy Leśniczówkę.

Na końcu wspomnianego lasu po stronie Bystrzanowice Dwór, na ścieżce prostopadłej do szlaku jest mogiła pięciu żołnierzy AK.

Przykro, że pisze się o tym i zaznacza na mapach a na mogile nie uświadczysz ani tabliczki ani napisu. Na szczęście jest ogrodzona i widać odwiedzana.
W Bystrzanowicach Dwór podziwiamy odnowiony dworek, który

w latach 1878-1945 był w posiadaniu rodziny Raczyńskich. Następnie zbaczamy dwa kilometry od szlaku w kierunku wsi Holendrów. Podając za Internetem wieś ta powstała gdy hrabia Raczyński osadził tu rodziny z Flandrii. Po dziś dzień miały się tu zachować ślady architektury flandryjskiej. Niestety nikt z mieszkańców Holendrowa (jest tu tylko kilka gospodarstw przy głównej drodze) nie potrafił nam powiedzieć skąd się wzięła nazwa wsi a wersję internetową wyśmiano jako bzdury. Te kilka rodzin pochodzących z Bystrzanowic pobudowało się tu po 1945r gdy władza ludowa rozparcelowała ziemie dworskie. Stawiali małe, drewniane domki a z czasem powiększali o komórki i stodoły. Bieda aż piszczy ale w tamtych czasach to coś swojego dawało poczucie stabilizacji i wielkiego szczęścia.
Troszkę zawiedzeni ale za to bogatsi w informacje miejscowych wracamy na szlak prowadzący w kierunku Gór Gorzkowskich. W Starym Gorzkowie anwi obowiązkowo penetruje i foci Wąwóz Międzygórze. Dla mnie okazja powalczyć z ambitnym terenem czyli wyboistą, wznoszącą się ścieżką wzdłuż wąwozu.

Wbijam się rowerem w wąwóz najdalej jak się da. Powrót do początku wąwozu i asfaltem do Ludwinowa. Wspominamy zaliczoną w tym roku Jaskinię Ludwinowską i namierzoną ale jeszcze nie zdobytą Jaskinię Kryształową. Z Ludwinowa czarny, rowerowy szlak prowadzi bukowym lasem do Złotego Potoku. Wyjeżdżamy w pobliżu źródełek Elżbiety i Zygmunta.
Dalszą część szlaku (Brama Twardowskiego, Grabowa Droga, Zbójnickie Skały) odpuszczamy bo robi się dosyć późno. Czas wracać.
Ze Złotego Potoku wyjeżdżamy ponownie Aleją Klonową.

O każdej porze dnia inna.
Szlak godny polecenia. Gdyby jeszcze odnowić zanikające oznakowanie.

| 16:18 niedziela, 3 listopada 2013 | linkuj Dzięki za ważną, uzupełniającą informację. Idąc tym tropem znalazłem
wpis Andrzeja Siwińskiego
Miło, że temat żyje. Gdzie można jeszcze o tym poczytać?
Gość | 15:41 niedziela, 3 listopada 2013 | linkuj W tej mogile leży dwóch moich wujków ,żołnierzy AK ,Tadeusz i Edward Sukiennik.
angelino
| 17:18 sobota, 22 października 2011 | linkuj Bywam tu dość często. uwielbiam to miejsce. bardzo mi było miło, gdy tak pięknie o nim pisałeś.
funio
| 18:12 niedziela, 9 października 2011 | linkuj Jesienna Jura jest piękna:)
| 07:07 niedziela, 9 października 2011 | linkuj Świetnie pokazałeś czarny szlak. Jura jest piękna:)
Yacek
| 20:15 sobota, 8 października 2011 | linkuj Piękna trasa. Ja jutro wybieram się w tamte okolice po raz kolejny zaliczyć rezerwat Bukowa Kępa. Teraz musi tam być pięknie. Szkoda tylko, że tak zimno. Pozdrawiam!

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa dzikt