Na tyłach zamku ogrodzieniec

Niedziela, 17 sierpnia 2014 | dodano: 19.08.2014

W Podzamczu Niemcy w ramach Linii Obrony B1 wybudowali w 1944 roku dwa punkty oporu.
Jeden punkt rozlokowali koło Skałek Suchy Połeć na północ od szosy Zawiercie - Pilica.
Drugi na południe od tej drogi w pobliżu zamku ogrodzieniec. Mamy tu bojowe, dwuosobowe schrony typu Tobruk do ostrzału okrężnego, jednoosobowe schrony obserwacyjne kochbunkry, schron załogowy i zbiorniki na wodę potrzebne przy budowie schronów. Na Suchym Połciu buszowałem w marcu. Dzisiaj na tyłach zamku ogrodzieniec.

Zamek ogrodzieniec
Zamek ogrodzieniec © krzara

Uzbrojony w GPS i ściągę - odręczną mapkę ze współrzędnymi schronów, próbuję połączyć odnajdywanie wstrętnych żelbetonowych resztek wspomnianych militariów z podziwianiem fantastycznych form skalnych.
Początek niezwykle ciekawy. Zatrzymujemy się z anwi przy drewnianej wiacie na początku ścieżki dydaktycznej. Obok ściana wspinaczkowa a GPS wskazuje współrzędne zbiornika na wodę. Rozglądam się dookoła w poszukiwaniu zbiornika i dopiero po chwili zaskakuję!

Wiata drewniana na początku ścieżki dydaktycznej przy zamku ogrodzieńcu
Wiata drewniana na początku ścieżki dydaktycznej przy zamku ogrodzieńcu postawiona w obrysie zbiornika na wodę.

Idę dalej szlakiem i już po kilkudziesięciu metrach

Namierzony
namierzam pierwszy z Tobruków (Ringstand 58c)

Ringstand 58c na ścieżce dydaktycznej przy zamku ogrodzieniec
na ścieżce dydaktycznej przy zamku ogrodzieniec.

Sto metrów dalej, zasypany, zarośnięty, prawie niewidoczny, bliźniaczy schron Tobruk. Szkoda, że pominięty na trasie ścieżki.

Schron bojowy Ringstand 58c w Podzamczu
Drugi Tobruk. Świetne pole ostrzału na szosę Zawiercie - Pilica

Na ściądze mam naniesione jeszcze trzy kochbunkry. Tylko dzięki współrzędnym i GPSowi mogłem je wszystkie odszukać. W 1944 roku wzgórza Podzamcza, na których stawiano schrony nie były porośnięte lasami. Teraz schrony ukryte są w głębi lasu a dodatkowo kochbunkry z dala od ścieżek.

Kochbunkier przy zamku ogrodzieniec
Pierwszy

Kochbunkier w punkcie oporu Podzamcze
drugi

Podzamcze - resztki kochbunkra
i trzeci.

Informacje o tym punkcie oporu wraz ze współrzędnymi schronów pobrałem ze strony Linia B1
Tu chciałbym podziękować anwi za wspólny wypad i dobrze ukrywaną cierpliwość w czasie moich podchodów.
Ja starałem się okazać nie mniejsze zainteresowanie ostańcami. Szczere.

Skałki wzdłuż muru okalającego zamek ogrodzieniec - od lewej: Niedźwiedź, Sfinks, Korkociąg (Lalka)